MA8, pitkän matikan integraalilaskenta, pe 20.1.06
Tänään oli viides tunti Pietiläisen Raunon MA8-ryhmälle. Aiheena jatkettiin eilisen asiaa eli määrätyn integraalin käsittelyä pinta-alatulkintana. Ei siis edelleenkään siirrytty integraalifunktioon sijoitukseen; Torssosen Antti aloittaa määrätyn integraalin ja integraalifunktion välisen yhteyden käsittelyn ensi viikolla.
Annoin tunnin aluksi opiskelijoille positiivista palautetta eilisen tunnin ryhmätyöskentelystä, jota oli mielestäni todella mukava seurata: keskustelua, ideoiden heittelyä, väitteiden esittämistä ja perustelemista...juuri näin :)
Palautteen antamisen jälkeen laitoin opiskelijat taas käymään kotitehtävät läpi vieruskavereiden kanssa keskustellen, tavoitteen että jokainen pääsee tehtävän ideasta "jyvälle". Toiminta sujui hyvin. Omien kokemusteni mukaan kyseinen työtapa toimii lukiolaisten kanssa paremmin kuin yläkoululaisten...tosin tavoitteenani on saada työskentelymuoto myös yläasteen ryhmissä sujuvaksi.
Kotitehtävien läpikäymisen jälkeen tutkittiin päivän aihetta. Tähdensin, että määrättyä integraalia ei pidä sekoittaa integraalifunktioon, sillä ensimmäinen on tyypiltään reaaliluku, jälkimmäinen on lauseke/funktio. Opiskelijoille jäi harjoitustehtävien tekemiseen n. 25 minuutiksi.
Pidän ko. ryhmälle vielä yhden tunnin Rautiaisen Mikon kanssa 2.2.06, mutta pyysin oppilailta tässä vaiheessa palautteen pitämieni viiden tunnin pohjalta.
Oppilaiden palautteesta
Lyhyenä yhteenvetona opiskelijoiden antamassa palautteessa ehkä suurimpana negatiivisena oli mainittu tuntien "opettajattomuus" eli opiskelijoiden tuntuma siitä, että asia etenisi tehokkaammin opettajajohtoisesti. Myös lievä tunne kiireisyydestä mainittiin muutamassa palautteessa. Yleisesti tunneista jäi itselleni hyvä maku suuhun ja palautteiden yleissävyn perusteella tunne oli molemminpuolinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti